Jumaat, 28 Oktober 2011

(Sambungan) Seni Menganalisa

Bagaimana saya mencecah National Rating 1500?

Untuk Eye for Combination, ada cadangan untuk menghafal 1500 posisi taktikal sebanyak 7 kali (Maza).  Ini cadangan yang baik, tetapi kebanyakan pemain amatur inginkan penyelesaian yang mudah.  Saya pernah mencuba, ianya diluar kemampuan saya.  Saya tidak meneruskan latihan ini kerana hampir semua puzzle yang saya selesaikan tidak pernah keluar dalam game-game saya.  Oleh sebab itu, saya mencadangkan 2 usul untuk dipertimbangkan.

Semasa Pertandingan Catur di Restoran Nelayan Jeram Pelabuhan Klang beberapa tahun lepas.  Yang mana dalam kejohanan inilah saya berjaya mencecah rating kebangsaan 1500.

1.  Belajar taktikal, tetapi biarlah daripada posisi yang pernah wujud dan bukan direka-reka.  Saya berjaya memecah siling 1500 (daripada 1300) kerana saya menelaah 50 taktikal yang wujud dalam game GM Alexander Alekhine (saya sempat 50 puzzle).  Bukan itu saja, kebanyakan puzzle taktikal Alekhine yang saya belajar, saya ‘laksanakan secara tidak sengaja’ dalam game-game saya. 

Sebagai contoh Puzzle dibawah, saya terlaksanakan dalam satu game saya.
Saya berfikir selama seminit sebelum keluar di mulut saya ‘eeeeeeemmmmmmmmmmm’ yang panjang.


Soalan:  Apakah gerakan yang bakal hitam lakukan???
Tips: Sila lihat Puzzle Alekhine dibawah

Roselli Del Turco-Alekhine, Semmering 1926 Sicilian Defence

 Ya Betul....saya korbankan Bishop Bxd3?!!

dan inilah hasilnya...saya fork Queen dan Rook


Tetapi hitam cuma berjaya dapatkan 1 pawn+1 Rook dan hilang 1 Bishop+1 Knight.  Dari segi buah, ia sekadar exchange (pertukaran) yang seri.

dan gerakan yang keempat yang mengubah situasi

e6!! double attack kedua-dua Knight musuh.  Dan saya menang 1 Knight.




Plan berikutnya adalah exchange Queen dan buah-buah lain dan terus pergi ke ending dengan lebih 1 buah.  Plan yang cukup simple dan mudah


Semasa saya analisa guna komputer (Shredder pada ketika itu), Bishop Sac (yang saya korbankan) saya sebenarnya Blunder (Silap).  Mungkin kerana lawan saya terlalu terkejut (surprise) dan  tidak menyangka gerakan tersebut.  Ini membawa maksud saya cuma menang sebab 'terguna' psikologi.  Kira menang nasiblah ni.

Sejak hari itu, lawan akan bertegur sapa dengan saya setiap kali berjumpa di mana-mana kejohanan catur.


Hingga dilain masa.  Majulah Amatur untuk Catur

2 ulasan:

iiumchessmaster berkata...

very confused.. daripada gambarajah pertama Bxd3?

Keyboard Warrior Joel Property berkata...

thanks naidof...tersilap gambar...itu fasa opening...nanti saya upload gambar pembetulan...terima kasih atas komen....saya pun tak perasan...