Ahad, 11 Disember 2011

Tips Melawan 'Komputer'

Di post yang lepas saya ada menerangkan tentang Pawn sebagai Roh Catur.  Dan bagaimana susunannya membolehkan kita melawan komputer ataupun lawan yang lebih kuat.

Hari ini saya akan menerangkan salah satu tips melawan komputer dan kadang-kadang saya gunakan untuk melawan musuh yang lebih kuat.



'Fortress' atau dalam bahasa dipanggil sebagai TEMBOK. 



Dari wikipedia
'Fortresses pose a problem for computer chess: computers are unable to reason about fortress-type positions except to the extent that their endgame tablebase allows'

Tembok merupakan masalah bagi chess komputer:  komputer tidak mampu untuk menghuraikan posisi jenis Tembok melainkan apa yang ada dalam endgame tablebase (data base).

Malahan jika ada pun, sekiranya kita tahu bagaimana membina 'Tembok', komputer tetap tidak mampu berbuat apa-apa.

Untuk huraian lanjut dalam bahasa inggeris, bacalah http://en.wikipedia.org/wiki/Fortress_(chess)

Disini saya akan memperkenalkan seorang kecil cilik yang saya rasakan berbakat besar dalam catur.  Saya pernah berlawan dengannya sekali semasa Christmas Rapid 2009 kelolaan Coach Jax Tham di OUG. Adik Aron Teh Eu Wen.  Semasa kejohan Amatur Dunia, adik Aron Teh berjaya membina TEMBOK dan memaksa lawan beliau menerima seri, walaupun selepas 'Blunder a piece' (silap memberi 1 pegawai percuma kepada lawan).

http://sabahchess.blogspot.com/2011/10/world-amateur-chess-championship-2011.html

IM Mark Dvoretsky menerangkan bahawa majoriti pemain amatur tidak pernah terfikir untuk membina Tembok, dan kesemua GM tahu idea berkenaan Tembok. Pada hemat saya, sekiranya pemain amatur mempunyai idea Tembok, sekurang-kurangnya ada 1 elemen yang ada pada GM tersemat di dalam diri kita.


Dan atas sebab kebanyakkan 'Theoretical Draw Fortress' (Tembok secara teorinya seri) adalah melibatkan bishop, sebab itu Bishop ending merupakan salah satu Hobi saya di masa lapang. (antaranya Bishop vs Rook, Bishop vs Rook Pawn, Bishop+Knight vs Queen, 2 Bishop vs Queen, Bishop berlawanan warna 'Opposite colour Bishop' dan lain-lain)

Dalam praktikal, walaupun kesemuanya adalah seri, tapi dalam peringkat amatur, melalui pengalaman saya sendiri, sesiapa yang faham 'by hand' (Hafal) 'Theoretical Draw' (Seri secara teori).  Peluang untuk menang tersedia di depan mata tanpa disangka-sangka.  Seperti contoh, secara purata, 90% Bishop berlawanan warna yang saya mainkan adalah menang di pihak saya sebab kebanyakkan pemain amatur yang saya lawan berputus asa dan tidak tahu cara bertahan yang betul!!!

Saya teringat semasa Kamaluddin Yusof melawan Maamur Abdul Salam semasa salah satu pertandingan di DATCC Team 2010 (Geng Mamak vs 17ChessClub).  Posisi yang cukup saya kenal, Philidor Position yang sepatutnya seri tetapi Maamur 'tersilap langkah' dan kemenangan di tangan Kamaluddin Yusof.



Dan posisi yang sama sempat saya ajar kepada rakan saya 'Said MARA' dan membolehkan beliau seri game yang sepatutnya seri.

Selamat ber Tembok!!!

Tiada ulasan: