Selasa, 1 November 2011

Pawn Merupakan Roh Catur - Philidor

The nature of the topography plays a very important role in all army campaigns.
The placing of the center pawns determines the 'topography' of a game of chess.
By GM Alexander Kotov

Terjemahan
Bentuk muka bumi memainkan peranan yang sangat penting kepada semua peperangan.
Kedudukan pawn di tengah menentukan bentuk muka bumi permainan catur.
Oleh GM Alexander Kotov
The Greatest Warrior of All Time is come from a small island called Sulu.
They fought like Satan himself, for them Death is just Nature.
By America Greatest General of All Time – General ‘Black Jack’ Pershing.

Terjemahan
Pahlawan terbaik sepanjang zaman datang dari pulau kecil bernama Sulu.
Mereka berlawan umpama syaitan, bagi mereka mati adalah perkara biasa.
Jeneral terbaik sepanjang zaman Amerika - Jeneral 'Black Jack' Pershing.



Pada tahun 2000 di Sabah, heboh diperkatakan pada ketika itu seramai 21 orang (termasuk warga Amerika) diculik oleh kumpulan yang dinamakan Abu Sayyaf di Pulau Sipadan.

Sebagai langkah tindak balas, Filipina yang merupakan sekutu kuat Amerika menghantar seramai 500 Tentera Elit Komando untuk menggempur Kem Abu Sayyaf.  Dibantu dengan 300 Tentera Elit Komando Navy Seal Amerika dan 200(ataupun 100?) Tentera Elit Komando Australia.  Paparan berita mengenai serangan ini diwar-warkan di Berita 1.30 TV3.

Saya sangat terkejut dengan pengumuman itu!!!...  Cuba bayangkan, menghantar 1000 Komando umpama menghantar 1000 ‘James Bond’.  Bahasa Catur adalah umpama menghantar 1000 Queen untuk checkmate musuh.

Saya pun memaklumkan kepada Daddy
‘Daddy Daddy...mati’lah Abu Sayyaf....1000 tentera Elit Komando diantar untuk lawan duraaaaaang!...Konfom matilah dorang kaliniiiiii...’ ujarku dengan nada kagum dan terkejut dalam slang sabah

Pelik tapi benar, Daddy menjawab ‘HAHAHAHAHA.....mana dorang bole buat macam tue!  Selama ini pun mereka telah gagal berkali-kali’

‘Eh biar betul.....Komando tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu dengan peralatan paling canggih di dunia!!!!’....responku dengan nada penegasan...

‘Dulu filipin ada antar 20 Kereta Kebal ke Sulu, setiap satu harga rasanya lebih 1 juta dollar, semua kandas bila berlabuh di pantai!!!!’  Daddy memberi penjelasan.

‘Hah....apa yang jadi???....’ saya terkilan...tidak mempercayai kata-kata Daddy.

‘Semua kandas kena Molotov Cocktail(Bom Petrol) yang harga beberapa pilak sadja(duit..dari segi bahasa – Perak – Bahasa lama orang-orang Bajau Suluk)’.

Penerangan itu membuatkan saya berfikir panjang.  Apa yang terjadi sebenarnya?  Lalu saya bertanya lagi.  ‘Macamana mereka boleh kalah? Kereta Kebaaaaaaaal tuuuuuuuu’......otak saya sedaya upaya merungkai persoalan yang tidak boleh diterima akal yang logik...

‘Sanang bai tooooo.....’ loghat pekat sabah Daddy....
‘Durang (Orang-orang bukan Sulu seperti Amerika, Filipin, Australia) ndak tau Bentuk Muka Bumi Sulu.  Sebab itu, mereka ndak menang sampai bila2.  Biarlah hantar berapa banyak kereta kebal dan askar.  Walaupun dengan peralatan yang paling canggih sekalipun!’  Ujar Daddy dengan penuh keyakinan.

‘KITA TENGOK LAAA NANTI’....saya MENANGKIS keyakinan Daddy....


Setelah bertahun lamanya....(sehingga sekarang).....Nampaknya semua Queen-Queen tersebut mengecewakan harapan seorang anak muda untuk menangkis kata-kata Daddynya.

Ternyata benar kata-kata Daddy.  Untuk berperang, cukup dengan memahami bentuk muka bumi, kita boleh melawan peralatan yang paling canggih dan lawan yang kuat-kuat.

Dalam bahasa Catur, cukup dengan mengetahui kedudukan pawn-pawn, kita boleh melawan peralatan yang canggih (Rybka) dan lawan yang kuat-kuat (Major Pieces)

Gambar dibawah menjelaskan situasi di sulu pada ketika itu (Teringat lawak-lawak gambar catur Ilham odyssey...hahaha)

Tiada ulasan: