Isnin, 31 Oktober 2011

Jay Kemah (selingan)

Jay Kemah seorang lelaki berumur 29 tahun, tinggi 160cm berbadan sederhana, berat 70 kg, seorang guru di Sarawak.  Asal dari kelantan dan pernah bersekolah di SMK Hamzah Machang Kelantan (ya betol...satu sekolah dengan IM nombor satu malaysia Mas).  Di sekolah ini diadakan satu tugu peringatan buah Knight (saya sendiri melihatnya) untuk memperingati IM Mas yang pernah bersekolah di sana dan menjadi kebanggaan sekolah tersebut sepanjang zaman.  Antara kata-kata yang selalu keluar dari orang sekeliling 'Mas umpama malaikat, juruh sangat (terlalu baik), pandai, selalu score A untuk pereksa, dan dalam catur, dia nombor satu, dan paling penting merendah diri selalu'...betapa idealnya Mas di mata masyarakat setempat.

"Kemah demo' ayat yang selalu keluar dari mulut Jay Kemah merupakan Juara Catur 2001 di kolej yang kami bersama-sama belajar (My Successor 2000-Pengganti saya 2000).  Rekod saya berlawan catur dengan beliau adalah lebih kurang 50 kalah tiada menang dan seri langsung!!!!...Memang budak-budak sekolah Hamzah terer bermain catur kot hasil tempias Mas???....

Setelah bertahun-tahun tidak berjumpa...saya berjaya keep in touch dengan Jay Kemah dan mencabar beliau untuk 3 game semasa Hari Raya Puasa Tahun 2009.  (Setelah saya membaca My System)...

Alhamdulillah keputusannya mengejutkan.  saya menang 2 dan seri 1 selepas blunder....Dan Jay Kemah buat pertama kali terkejut dengan perkembangan ini...dan  adik2 beliau (termasuk sepupu) terkejut sebab sangat jarang Jay Kemah kalah (teruk)...mereka bertanya kepada saya...'Bakpo lagu tue?'....saya jawab...saya beberapa bulan nie baca My System....Sepupu beliau yang merupakan peminat catur minta tajuk buku tersebut untuk dibeli untuk dibaca.

Ya betul, saya cuma guna sebahagian yang dinyatakan oleh Nimzowitsch...iaitu 'meletakkan periuk api di dasar rantaian pawn'....

Itulah pentingnya 'meletakkan periuk api di dasar rantaian pawn posting saya sebelum ini, siapa sangka benda sekecil ini boleh mempengaruhi permainan saya ke tahap yang 'lebih baik'!!!  Mengalahkan orang yang tidak pernah saya menang...walaupun 2 kali sahaja....

sekarang  dengan bangganya saya boleh berkata...'saya pernah kalahkan Jay Kemah 2 kali dan seri 1' (tanpa menyebut 50 kali kecundang...hahaha)

sehingga dilain masa

saya tinggalkan anda dengan kata-kata GM Soltis

"Amnya tetapi satu kesilapan, menganggap guru terbaik catur adalah pemain terbaik, dan hanya pemain terbaik sahaja yang boleh menyampaikan Rahsia Catur.  Sebenarnya guru TERBAIK hanyalah pemain catur Amatur biasa yang mempunyai minat mendalam!!!!' -terjemahan kata-kata soltis daripada buku Rapid Chess Improvement oleh De La Maza

Tiada ulasan: