Isnin, 10 Oktober 2011

BISHOP DAN PAWN ENDING



Posisi ini adalah terhasil semasa Rapid Chess Ampang Round terakhir saya.  Istimewanya ending ini kerana saya selaku hitam melawan putih yang menggunakan King-Stonewall Attack.  Kami exchange piece kami dan terus ke ending iaitu Bishop ending.  Mungkin juga musuh saya yakin bermain ending.  Interesting (Menarik!)

Saya yakin dalam ending ini selepas membaca buku 101 Ending tips oleh IM Steve Giddin dan buku Secret of Chess Training oleh IM Mark Dvoretzky terutama subjek kegemaran saya iaitu Bishop ending.

Lawan saya pada ketika itu tidak puas hati sebab beliau merasakan beliau boleh menang game ini.  Manakan tidak, Pawn beliau tinggal setapak sahaja untuk menjadi Queen!

Kelebihan putih
  1. 1 Pawn island, hitam ada 3
  2. Good Bishop (Bad Bishop hitam)
  3. King putih berada di hadapan Pawn hitam yang bertindih

Kelebihan hitam
  1. King yang lebih aktif
  2. Menguasai ruang yang lebih
  3. Bishop berada di tengah (walaupun Bad)

Plan hitam cukup senang
  1. Jadikan Bishop menjadi Good Bishop
  2. Bishop menguasai diagonal penting a8-h1
  3. Menghasilkan passed Pawn kedua (walaupun terpaksa korbankan Pawn)
  4. Dengan passed Pawn kedua, kita gunakan ‘principle of two weakness’.  (Prinsip Dua Kelemahan) keatas musuh.  Dengan penguasaan ruang yang lebih, ini menentukan kalah menang, pertahanan beliau akan menjadi lemah bilamana terpaksa menjaga 2 kelemahan!
  5. Opposite Colour Bishop (Bishop berlainan warna) majoriti akan berakhir seri.  Tetapi untuk Bishop sama warna, ia menyamai Pawn ending.  Majoriti keadaan samada menang atau kalah, oleh sebab itu perlu tahu plan yang sepatutnya dan KENA SENTIASA ALERT (BERHATI-HATI)

Dengan masa berbaki 3 minit seorang, plan asal saya ialah menghasilkan passed Pawn kedua di Queenside, tetapi lawan saya, yang juga seorang pemain yang baik berjaya menahan rancangan saya.  Dan hasilnya adalah seperti berikut.  (Putih jalan)


Bg2 (untuk exchange Bishop dan Pawn beliau menjadi Queen)
Saya jawab e2 (saya jadi Queen dulu)



Kf2 untuk menghalang Pawn e hitam dan menjaga Bishop beliau

Posisi terakhir



TAKTIK ASAS, Decoy sebab King putih terpaksa menjaga 2 kelemahan ‘Principle of Two Weakness’ .  Saya jawab e1=Q dan putih resign (mengaku kalah) sebab Bxg2 (Bishop putih kecundang)

Dan saya TERUS BALIK RUMAH.  Rasanya lawan saya ingin menganalisa dimana silap beliau, saya jawab ‘Ala saya menang nasib je kot!’...Ya betul, menang nasib setelah banyak membaca buku Bishop ending.

Saya dedikasikan posting kali ini untuk lawan saya yang tidak sempat menganalisa game ini bersama-sama saya.

Komen
GM Anand dan GM Capa pernah memberi tips, dalam ending, apa yang penting adalah piece anda perlu berada di posisi terbaik, dalam hal ini, Bishop saya menguasai diagonal kritikal a8-h1, King saya aktif kedepan.

Dan resepi kedua iaitu menguasai ruang yang lebih dan mempunyai 2 passed Pawn untuk aplikasi Prinsip Dua Kelemahan menentukan kemenangan.

Perlu ke saya ulang?  Hanya sebab saya faham sedikit TAKTIKAL ASAS dan Ending yang ASAS beserta General Principal (Prinsip Am – Dalam hal ini, Prinsip Dua Kelemahan), rating saya yang semacam ombak dari 1300-1400-1500 turun naik selama ini, sekarang menjadi stabil.  Dan saya menang lebih banyak perlawanan.

Sekian terima kasih.  Sebarang komen dan cadangan dialu-alukan.

Tiada ulasan: